Oldal kiválasztása

Élő bejelentkezés a frontról – nézzük meg, hogy az első két hétben milyen tapasztalatokat sikerült összegyűjtenem a számtalan babaváró támogatás igénylésével vagy nem igénylésével kapcsolatban. Az biztos, hogy nagyon tanulságos hetek állnak mögöttünk. Sajnos megint bebizonyosodott az a régi magyar szokás, miszerint “elég menet közben kitalálni a dolgokat” ahelyett, hogy előre ki lenne már minden találva. Az ügyfelek pedig halálra vannak emiatt szívatva.

A banki ügyintéző, kezében az utasítással

Kezdem a legfrissebb élményemmel. Tegnap bementem a Sberbankba a saját Babaváró igénylésemmel kapcsolatban. Ők nem partnerünk (mondjuk mindenki más meg igen), viszont szinte a csapból is az folyt, hogy itt milyen laza a szabályozás. Én meg kíváncsi voltam, mivel nekem rendkívül bonyolult az ügyem, ami tapasztalataim szerint az átlagos ügyintézőt képes lefagyasztani teljesen.

Rutinos versenyzőként szépen, értelmesen, a főbb pontokat csokorba szedve és szájbarágósan kezdtem el felvázolni a helyzetünket. Velem szembe egy, a húszas éveinek – legnagyobb jóindulattal is – a közepén járó hölgy ült azzal a “tipikus bankos magabiztossággal”. Várta, hogy a ” hülye ügyfél” elmondja a panaszát, amire majd csípőből lehet vágni a konfekció választ.

Mire befejeztem, majdnem kiesett a székből

Felvázoltam a helyzetet és sajnos az történt, amire számítottam. A kezdeti magabiztosságát a sárba tiportam, a hölgy egóját mikroszkópnyi méretre zsugorítottam. Egyetlen mentsvára az ilyenkor segítségül hívható 50 oldalas banki utasítás, amiből megpróbált valami okosat kibogarászni.

Azt nem mondtam neki, hogy én is ezen a piacon vagyok elég jelentőségteljes versenyző. Nem ma kezdtem. Tudod, régi kávéház. Csak figyeltem a vergődését. Tudtam, hogy a nem átlagos kérdésemre az átlagos kérdéseket tartalmazó utasításból fog valami “szerintem választ” adni. És ilyenkor a “szerintem válasz” mindig egy könnyelmű NEM.

Átlagos ügyfél ilyenkor szomorúan elmegy. Én pedig kértem, hogy azért a kérdésemet a központjuk szakosztálya válaszolja meg és rendkívül körültekintően lediktáltam neki a pontos kérdéseket. Nem várok csodák. Mivel nem volt ismeretség, így valószínűleg nem is küldi fel a választ. Aznapra ígérte a választ. Még most se hívott…

Nem létezik egyedi bírálat

Joggal reménykedtünk sokan abban, hogy egy 10M forintos hitelösszegű, állami támogatott és kamatmentes hitelnél lesz lehetőség tárgyalni a bankokkal és egyedi bírálatokat kérni, ha éppen azt akarja a bank bebizonyítani a standard szabályzatában, hogy egy 800 000 forintos igazolt nettó bevétel valójában számukra csak 100 000 forintnak vehető figyelembe.

Mert ez történik. A bankok mindenáron be akarják bizonyítani, hogy te nem annyiból élsz, amennyit igazolsz, hanem kevesebből. Mondom, hogyan:

  • egy személynek csak egy jövedelem fogadható el a legtöbb banknál -» tehát ha van két munkád, akkor csak az egyiket veszik figyelembe
  • a KATA vállalkozók tavalyi árbevételéből 40%-ot levon a NAV, majd további 50e forintot a legtöbb bank. Így lesz a 8M forintos árbevételből (havi 666e forintból) 350e forintos figyelembe vehető jövedelem
  • ha készpénzbe kapod a fizetésedet és idén kezdtél el ott dolgozni, akkor nem veszik általában figyelembe azt a fizudat, mivel értelemszerűen nem tudsz tavalyi évi NAV jövedelemigazolást bemutatni a mostani munkahelyeddel….
  • Ha felvettél CSOK 10M forint hitelt, aminek a törlesztője havi 45e forint, akkor ne aggódj, mert a bankod jó eséllyel 78e forintot írt be a KHR-be és a babavárót számító bank ezzel a tétellel fog számolni

És ez csak néhány a számtalan válogatott jövedelembírálat közül, ami mind bebizonyít valamit, ami nem a valóság. Az elmúlt hetekben rengeteg olyan ügylettel találkoztam, ahol nem valós törlesztések vannak felvezetve a KHR-be vagy a bank nem a valós és tényleges (adózott) jövedelemmel számol. És mindenki csak felemeli a kezét. Egyedi bírálatnak helye nincs a babaváró hitel esetében.

Ahány ház, annyi szokás

Számomra teljességgel hihetetlen és érthetetlen, hogy a bankoknál miért nem biztosítanak egységes alapfeltételeket? Illetve ez az MNB feladata kellett volna, hogy legyen. Gondolok itt a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelhez hasonló feltételrendszerre, amire a bankoknak pályázniuk kellett.

Mert egységesíteni kellett volna az elvárt nyomtatványokat, OEP igazolásokat vagy éppen a JTM arányokat. Mert jelenleg mi a helyzet? Van olyan bank, aki 50/60%-kal számol, míg más 40/50%-kal a JTM-ben. Van ahol 45e forinttal terhelik a jövedelmünket a számításnál (Babaváró valós törlesztése), míg mások 84e forinttal.

Van amikor figyelembe veszik az állapotos kismamákat, akik már az első percben teljesítik a kamatmentesség feltételeit (így értelmetlen feltételezni a kamatfizetési kötelezettségnél esedékes 84e forintos törlesztőt), míg másokat teljességgel hidegen hagy ez az aprócska, ámbár fontos körülmény. Legújabban hallottam olyan bankot, aki nem fogadja el feltétlenül a babavárós OEP igazolást, mondván a törvényi megfelelésnek a különböző hivatalok más tartalommal tesznek eleget (?????).

Lehetne még sorolni…

De nem fogom. Szerintem látod te is a lényeget. Egy hatalmas katyvaszt az egész. Aztán lehet igényelgetni jobbra-balra. Én a kezdetektől segítek az ügyfeleimnek az igénylésekben és a megfelelő bankok megtalálásában. Lehetek veled őszinte? Van, hogy nekünk is újra kell tervezni, mert kiderülnek új információk. De megyünk tovább.

Viszont valószínűleg már most nagyobb információhalmazból és tapasztalatból dolgozom, mint az átlagos ügyintézők. Az ügyfeleim szerencséjére a sok ügylet miatt, egyre pörgősebben megy az egész. Ráadásul a bejáratott banki kapcsolataim is segítenek abban, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben lehessen megigényelni a programot.

Írj nyugodtan, ha tudok segíteni: szarvas.norbert@iflgroup.hu