A neten szembejött velem egy pénzügyi coach hírdetése, amiben az új könyvét+ tanfolyamait akarta bevezetni. Legnagyobb megdöbbenésemre, a piaci bevezést máris egy 60-80%-os leárazással kezdte meg, gondolván, hogy ettől majd teret nyer a könyve, ismerettséget és végső soron további eladásokat generálni. Akaratlanul is eszembe jut ilyenkor a vásárlói szokások megváltozása, ahogyan a kereskedelem elérte az outlet mentalitást a „nem outlet termékek” esetében is!
Az early bird-et rosszul használjuk. Ne árazz le, hanem emelj menet közben.
Az early bird akciók hivatottak a legelső eladásokat generálni azáltal, hogy a közönséget a „vissza nem térő alkalom” érzetével csábítják a cselekvésre. Tipikusan ezen akciók keretében találkozunk először a végtelen leárazásokkal, akciókkal, amik önmagukban nevetségesek, hiszen jogosan merülhet fel a vásárlóban a kérdés, hogy akkor ez a termék mégsem ér 10 000 forintot (eredeti ár), ha első megjelenéskor 2 500 forintért (early bird) árulják?
Mert ugye
senki nem fog önköltség alatt árulni akkor sem, ha fegyvert fognak a fejéhez. Az early bird akció helyes használata az árazási technikánk folyamatába és fejlődésébe való integrációja. Azaz az early bird-nek kell lenni e a rendes árnak, amit kiszámoltunk, és az idő előrehaladtával drágítunk, míg a legdrágábban azok jutnak a jegyhez/termékhez, akik későn érkeznek.
A logika is ezt diktálja, hiszen „minden érkezési sorrendben történik”. A jelenlegi kereskedelmi gyakorlat azonban degradálja a mondanivaló, elértékteleníti a dolgokat és megszünteti mindennek a súlyát.
Kialakult az emberekben az outlet mentalitás
Egy olyan korban, amikor a Black Friday 1 hónapig tart, amikor a Joy napokat a Glamour napok váltják és amikor egész évben mindenhol készletkiszórással, akcióval találkozunk, nagyon nehéz saját értékén kezelni bármit is.
A kereskedelmi gyakorlat elértéktelenített mindent és totálisan újraárazta a valóságot. Senki nem hiszi el, hogy „az annyit ér, amennyi rá van írva”. Mert mit csinálnak az árakkal? Adott egy normál ér, amit megemelnek egy rövid időre, aztán leáraznak és az így kapott akciós ár gyakran még mindig magasabb, mint a kiinduló normál ár volt. Ma már az outlet ár ezt jelenti javarészt és csak mutatóba találkozunk valóban outlet termék-outlet ár kombinációval…
Letolt gatyával a piacon
A kereskedelem minden szereplője (eladó és vevő) egyszerre igényli a végtelen leárazást. Ha egy termék 5 000 forint, akkor nem veszik meg. Ha ugyanezt a terméket 10 000 forintról 40%-os akcióval illetjük, akkor tolonganak az emberek és elviszik 6 000 forintért.
Ezt hívjuk horgonyozási technikának, amiről itt írtam bővebben:
Miért befolyásolnak minket az árak? A horgonyozás technika
A probléma ezzel pusztán annyi, hogy mindenért többet fizetünk, miközben azt hisszük, hogy olcsóbban jutunk hozzá. Ez az outlet mentalitás nagyon hasonlít az autóvásárlásra, ahol mindenki 100 000 kilométer alatti futásszámot akar látni a kijelzőn, mindenki kilométert vásárol és nem állapotot.
Te mit gondolsz?
Bankfüggetlen hitel&CSOK közvetítés! Segítünk neked!
Szeretném kérni a segítségedet