Oldal kiválasztása

Két dolgot szögezzünk le, mielőtt időt szánsz ennek a cikknek az elolvasására. A cikkben a saját több éves, gyakorlati tapasztalataimat írom le, így nem feltétlenül vonatkoztatható a saját helyzetedre. Másrészt üzleti blogolás alatt ezerféle megvalósítást, célt és szolgáltatást értünk. Kifejezetten azoknak írom ezt a cikket, akik szolgáltatnak (marketing, pénzügy, könyvelés, adó…stb) és törekednek az online sales funnel-ből becsatornázni az ügyfeleket.

Megváltozik az indexes blogketrec szerkesztési elve

Az elmúlt időszakban (2019 nyara) két fontos változás következett be az index.hu-n található blog.hu-s blogok válogatási elvénél, ami alapjaiban rengette meg az üzleti blogok lehetőségét. Mondhatni egyre inkább identitását veszti ez a fórum:

1. „Lehet” fizetni a garantált kiemelésért
index kiemelés blog.hu árak

Bevezetésre került a fizetett blogposzt kiemelés. Már az első perctől nyilvánvalóvá vált számomra, hogy az Index2 elemi érdeke hátrébb sorolni organikusan az üzleti blogokat, mivel ők a célpiac.

Ha az üzleti blog ki akar kerülni, akkor fizessen érte. Ha linket is szeretne elhelyezni, akkor fizessen érte még többet. Így a blog.hu már középtávon elveszti legnagyobb vonzerejét, azaz „ingyenesen kikerülni minőségi tartalommal a közönség elé”.

2. A napokban csúcsosodott ki a politikai botrány

Az elmúlt napokban (2019.08) bukott ki, hogy a blog.hu-t üzemeltető Indamedia Zrt. új tulajdonosi körének tagja kormánypárti politikus.

Ebben a cikkben nem fogok politizálni, ezért idézek a media1 írásából:

Ám néhány héttel ezelőtt, július közepe tájékán valami mégis megváltozott. Az Index.hu-n a blog.hu tartalmaiból válogató i2 ajánlódobozban először külön dobozba kerültek át a közéleti-politikai témájú bejegyzések, majd 3-4 nap után teljesen el is tűnt ez a különálló doboz, majd végül a blog.hu ajánlódobozból teljesen eltűntek a politikai, közéleti vonatkozású bejegyzések, és azokat semleges témájú anyagok váltották.

Üzleti szempontból ez a bizonytalanság csak még inkább megerősít abban a félelmemben, hogy az évek óta épített, erős SEO jelenléttel bíró üzleti blogot is egyik percről a másikra le tudják törölni mindenféle belső csatározások során.

Teszem fel a kérdés: a blog.hu-s üzleti blog mit ér az ingyenes indexes kiemelési lehetőség nélkül?

Milyen sikereket lehet elérni a blog.hu-s bloggal

Miután felvázoltam a jelenlegi helyzetet, ideje a saját tapasztalataimat megosztani veled. Ugyanis én már másfél éve elengedtem a blog.hu blogomat (már nem szerkesztek rá tartalmat) és létrehoztam egy saját üzleti blogot.

De mi vezetett idáig?

Először a mennyiség a fontos

Amikor elkezdünk blogolni (akár üzletszerzés miatt), akkor energiát és pénzt teszünk bele a projektbe. Mivel emberből vagyunk, ezért rendkívül a megerősítés, ami az olvasószámláló formájában érkezik.

Először 100-an, majd 1000-en, majd 10 000-en, majd 100 000-en kezdik el olvasni a blogot. Ebben a legnagyobb segítség mindig is az indexes kiemelés volt. Ez olyan, mint a drog. Komoly függőséget képes okozni…

  • 6 milliónál is több megtekintés
  • 50 000 komment
  • a csúcson 200 000 /hó feletti oldalmegtekintés átlagosan
  • cikkenként minimum 10 000 megtekintés
  • 392 000 megtekintés a legolvasottabb cikknél
ifl blog statisztika
A legsikeresebb cikkem milliókat hozott

Hazugság lenne azt mondanom, hogy nem lehetett ebből pénzt keresni. Mivel a szakterületem a pénzügy, ezért adott volt a cikk a CSOK-ról, amikor még 2015.12.31.-én bejelentették.

Észrevettem a törvényben egy szívatást, ezt megírtam és elszabadult a pokol. Több száz emailt kaptam, 32e like Facebookon, és ennek a cikknek köszönhetően építettem fel később a CSOK szakértői státuszomat.

De ez egy unikornis cikk volt. Amit akkor nem vettem észre, de utólag már értem a jelentését. Ha rám hallgatsz, akkor megérted, hogy az üzleti blogod lényege a stabil ügyfélszerzés + szakértői státusz lesz. Abból nem tudsz építkezni, ha mindig vársz erre az unikornis cikkre, amit valamiért felkapnak.

Több évnyi tartalmat buktam el

Amikor elkezdtem blogolni, akkor egyértelmű volt számomra a blog.hu az ingyenesség és szerkeszthetőség miatt+ kiemelési lehetőség. Évekre ráfüggtem erre a dologra és brutális mennyiségű olvasót vonzottam be. Csak éppen képtelen voltam őket megtartani és az értékesítési tölcsérembe csatornázni.

Utólag már látom, hogy az index olvasóközönsége teljesen máshogyan van szocializálódva, mint amire egy üzleti blognak szüksége lenne. Aki ide téved az alapvetően kattint -» olvas -» továbbmegy. Hiába a magas kattintási számok, ha ezeknek a kattintásoknak a 90%-a egyszerűen nem nyitott a szolgáltatásodra.

A SEO-t időközben „felfedezték” én meg elsírtam magam

Sajnos a SEO-t csak azután „fedezték” fel, illetve helyezték előtérbe, miután már megírtam pár száz cikket és elértem több milliós megtekintést. Mivel az olvasottságban mértem a sikert, ezért nem vettem észre, hogy magam ellen dolgozom.

Ha egy olyan ingyenes blogmotorra mész, mint a blog.hu, akkor tudnod kell, hogy a felület soha nem lesz a tied. Bármilyen stratégiai döntés egy másodperc alatt lesöpörheti több évnyi munkádat. Emlékszel a Népsportra a Nemzeti Sporton? Ez volt az ország „sportblog oldala”, amit az új tulaj egyik percről a másikra megszüntetett.

Hiába menthetted le a cikkeket, SEO szempontból ez kész öngyilkosság. Úgy értem több, mint 600 rendkívül látogatott blogcikket, hogy abból SEO szempontból már nem feltétlenül tudok profitálni azon kívül, hogy utólag behelyeztem a kereszt linkeket.

Rossz kompromisszumokat kell kötnöd

Tapasztalatból tudom, hogy indexre kikerülni egy blog.hu oldallal azt a kompromisszumot jelenti, hogy maximum 1 linket helyezel el a cikkedben. Ez azért problémás, mivel máris választanod kell, hogy egy hivatkozást pakolsz bele vagy a saját linkedet.

Amikor még futott a blog.hu blogom és már elindítottam a saját üzleti blogomat, akkor csináltam kereszthivatkozásokat nem reklám, hanem szakmai hivatkozás jelleggel. Kaptam az emailt a szerkesztőktől, hogy király a tartalom, de csak akkor teszik ki, ha kiveszem a linkjeimet a cikkből.

Maga a rendszer pontosan az üzleti blogod érdekei ellen dolgozik. Nem tudsz kereszt hivatkozgatni, nem tudsz megfelelően „átirányítani” olvasókat a fő oldaladra (ami nem a blog.hu), SEO szempontból sem tudod elvégezni a rendszeren belül a szükséges beállításokat (mivel nincsen ráhatásod).

Miről szól valójában az üzleti blogolás?

Fontos megértened, hogy az üzleti blogolásnak az alábbi feltételeknek kell megfelelnie:

  • a blog megjelenése illeszkedik az elképzelt brand stílusához
  • a blog minőségérzetet kelt
  • szakértői státuszra törekszel minőségi tartalommal
  • a tartalom felett te rendelkezel
  • az üzleti blog szerkesztői felülete a te birtokodban van -» senki nem szüntetheti meg
  • a bejegyzéseket be tudod illeszteni az értékesítési tölcséredbe (pl.: kereszthivatkozások, CTA gombok, feliratkoztatás…stb)
És mi nem fontos üzleti blogolás szempontjából?

Az oldalmegtekintés. Az üzleti blogolás esetében tökéletesen tudunk „célozni” az értékes olvasókra. Nem az a lényeg, hogy olvasson 15 000 passzív ember. Sokkal hatékonyabb, ha 1 000 olyan ember olvassa a cikket, aki a célközönséged.

Előbbi esetben a konverziód jó esetben 0,1%, azaz 15 embert tudsz aktivizálni, míg utóbbi esetben az 5%-os konverzió sem sci-fi ( 50 ember).

A kommentszám. Kétségtelen, hogy egy olvasott cikknél lényegesen több komment keletkezik. De biztosan szükséged van arra, hogy egy trollsereggel küzdjél meg és akár saját szakértői státuszodat rombolják le arctalan, névtelen trollok? Az üzleti blogolás szempontjából a kommentszekció másodlagos, felesleges meló komoly kockázattal (imázs rombolás).

Az üzleti blog célja a szakártői státuszod kialakítása, amivel felkelted az igényt saját magaddal /szolgáltatásoddal szemben. A következő lépcsőfok nem a komment, hanem az olvasói levél, ahol már privátban tudtok beszélgetni célirányosan. Ennek a közvetlen kapcsolatfelvételnek az eredménye – a cikk elején említett szakmákban – lesz maga az üzleti tárgyalás és ügyfélszerzés.

Mi a megoldás?

Én másfél évvel ezelőtt döntöttem úgy, hogy feladom függőségemet és fokozatosan kihátrálok a több, mint 5 éve sikeresen készített blog.hu oldalról. Először létrehoztam egy új honlapot, megterveztem a kommunikációt és megalkottam az új üzleti blogomat (amit most is olvasol).

Itt már valóban rajtam múlott és múlik a dizájn, a megjelenés, a SEO, és a rendelkezésre eszközök használata. Nem kell kompromisszumot kötnöm és nem kell félnem attól, hogy egyszer csak valaki kihúzza a lábam alól a talajt.

A totális összeomlás

Gondolhatod milyen csalódás volt számomra, amikor egy cikkenként átlagosan 10 000-es olvasottságú blogból áttértem a saját üzleti blogomra, ahol kezdetben volt összesen 5 000 olvasó egy hónap alatt. Nyilván nulla tartalomról kellett újra felhúzni az egészet.

Organikusan forgalommal fél év alatt sikerült elérnem a havi 40 000 oldalmegtekintést és a Google-ből organikusan érkező 15 000 látogatót (ez stabilan érkezik).

Végső soron az üzleti blogom lényegesen kevesebben látogatják még most is, mint a blog.hu-s oldalamat fénykorában.

Többszörös megtérülés

Érdekes módon a kevesebb látogatóból mégis sokkal több ügyfelet szereztem, mint előtte. A jelentkezők száma napról napra emelkedik, köszönhetően az oldal kialakításának, a tartalomszerkesztésnek és a szakértői státusz kialakításának.

Megéri létrehozni egy saját honlapot és blogoldalt

Sosem az elmélet az érdekes, hanem az a tanács, amit a fiatalkori énünknek adnánk így utólag. Ma már azt mondanám magamnak, hogy maximum 1-2 évig használjam a blog.hu felületét, amíg megtanulok blogolni és szerzek egy bizonyos követőtábort (kötelező FB csoportba csatornázni az embereket!!!).

Ezután viszont azonnal át kell váltani saját honlap+blog kombóra és elkezdeni a valódi, SEO optimalizált tartalmat gyártani, szakértői státuszt kialakítani saját magaddal szemben. 2019-ben az emberek már nem a cégek irányába köteleződnek el, hanem a hiteles szakértők felé, akikben hinni tudnak és akiben megbízhatnak.

Segítség

Ha tudok valamiben segíteni vagy kérdésed merült fel, fordulj hozzám bizalommal: szarvas.norbert@iflgroup.hu