Bizonyára te is elgondolkodtál már, hogy milyen trükkökkel próbálnak téged rávenni a vásárlásra, illetve arra, hogy egyre többet és többet költsél el. Számos kutatás támasztja alá, hogy a kereskedelemben, az értékesítésben napi szinten alkalmazzák velünk szemben a horgonyozás (anchoring) technikáját! De mitől ennyire sikeres ez a módszer és mit jelent valójában? Hogyan képes hatni a horgonyozás az emberi agyra, stimulálni a megfelelő idegközpontokat?
A kísérlet
A horgonyozás definícója Grinder and Bandler 1981-hez köthető. A cél az volt, hogy egy olyan technikát alkalmazzanak az alanyokon, aminek keretében a szabad döntés (érzelmi alapon) látszatát megőrizve lehetnek képesek mégis befolyásolni a végeredményt. Az azóta eltelt évtizedekben számos alkalommal reprodukálták a kísérletet, mint például Strack, Fritz; Mussweiler, Thomas, 1997, akik azt a feladatot adták ki az alanyoknak, hogy tippeljék meg Gandhi éveinek a számát. A tipp előtt azonban két csoportra bontották a résztvevőket és mindkét csoportnak teljesen más (és irreális számot mondtak be- ez a horgonyozás). Az első csoportnak 9-et, a másiknak 140-et mondtak. Az első csoport ehhez viszonítva adta válaszul az 50-et, míg a második csoport 67-et tippeltek. A kísérlet bizonyította, hogy a csoportok egyértelműen az előre bemondott számhoz képest tippeltek. Tehát a horgonyozás sikeres volt.
Hogyan működik a horgonyozás valójában?
A horgonyozás tulajdonképpen azt jelenti, hogy egyfajta támpontot adunk a másik félnek mielőtt meghozná saját döntését / megadni saját számát. Ugyanis az emberi agy mindig keresi a végpontokat és törekszik az egyensúlyi állapotra. Ezzel a középszerű- egyensúlyi állapotra törekvéssel indokolható, hogy az emberek több, mint 80%-a három választási lehetőség közül szinte minden esetben a középső (se nem túl rossz, se nem túl jó / se nem túl olcsó, se nem túl drága) megoldást választják ki maguknak. A horgonyozás trükkje abban rejlik, hogy direkt félrevezetjük a másik felet és elhitetjük vele, hogy az a szám (viszonyítási pont), amit megadunk, az hiteles. Onnatól kezdve a másik a döntéshozatalában viszonyítási pontként tekint erre a horgonyra…
Mi köze ennek az akciózásokhoz?
Nézzünk meg egy teljesen átlagos napot, amikor valamit be szeretnénk szerezni a Tesco-ban. Nem akarunk nagybevásárlást csapni, csak egy doboz tejért ugrottunk le. Ha ez így van, akkor a pénztárnál miért fizetünk mindig legalább 5 000 forintot? Tovább megyek! Ha elmész nézelődni az outletbe ruhákat vásárlási szándék nélkül, akkor mégis miért érkezel haza megrakott szatyrokkal a kezedben? A válasz az, hogy téged bizony lehorgonyoztak az árcetlivel. Nem véletlen, hogy jól látható helyre kerül mindig a “teljes ár”, hiszen ez az összeg lesz a te horgony összeged, ami után már képtelen vagy az adott termék reális értékét meghatározni, hiszen a hasonlítási alapod az eredeti ár- akció. Az egyetlen kérdés az ilyenkor, hogy az akciós ár és a valós ár különbözete elég nagy ahhoz, hogy megvedd a terméket? A kereskedelem ezt úgy alkalmazza rajtad sok helyen, hogy egyszerűen megemelik az akció előtt az árakat, hogy minél nagyobb legyen a horgonyárad.
Az outlet példa- Az igazi horgonyozás technika
Nézzünk egy valódi példát a horgonyozásra! Bizonyára te is jártál már outletben, ahol a már kifutott modelleket árulják “áron alul”. Ugyanaz a minősg (a legtöbb esetben), de olcsóbban. Ez már önmagában egy jó alap tud lenni, hiszen vonzó ajánlat. Mivel azonban a keresletet folyamatosan mozgásban kell tartani, ezért szoktak meghírdetni akció az akcióban napokat, amikor gyakran találkozhatunk a “csak most -30%, csak most -50%” kiírásokkal! A horgonyozás ebben az esetben is működik, hiszen valaminek a fele nagyon jó ajánlatnak tűnik. Ilyenkor azonban megváltoztatja a bolt a viszonítási pontot. Az árcetlin láthatod a “horgony útját” •Eredeti ár: 38 000 forint áthúzva •Outlet ár: 28 000 forint áthúzva •30%-os akció 26 600 forint Te pedig nem érted, hogyan jött ki ez az ár! A horgony ebben az esetben az eredeti ár volt, tehát az engedmény nem az outlet árból jön le, hanem az eredeti árból. A horgony által a bolt bebiztosította magát, hogy az eredeti (outlet ár) elképzeléseihez hasonló áron adja el neked a dolgait! Nem olyan hülyék a kereskedelmi résztvevői!
Keretekbe zárnak téged
A horgonyozás technikát ugyanakkor nem csak “rossz” dolgokra lehet használni. Mint mindennek, itt is megjelenik a pozitív felhasználási módja, amikor a horgonyozás által segíthetünk a másiknak megfelelő döntést hozni, perspektívába helyezni dolgokat. Érdemes megnézni ezt a jópofa videót, hogy vizuálisan is megerősítést nyerjen a horgonyozás működésének egyik alternatívája!
Szeretnél megtakarítani vagy hitelt felvenni?
- Lakástakarékot szeretnék kötni
- Nyugdíjcélra szeretnék félretenni
- Gyerekmegtakarítást szeretnék kötni
- Hitelt szeretnék felvenni lakásra
Hasznos cikkek számodra:
- A „3”-as szabály alkalmazása a pénzügyeinkben pénzügyi sikerhez vezethet!
- Hogyan adósodnak el a magyarok?
- 5 jel mielőtt csődbe mész