Oldal kiválasztása

Mi szükséges ahhoz, hogy egy jól működő céget valaki kiváló céggé alakítson át? Ezt a kérdést kutatva áldozott Jim Collins és csapata közel 15 ezer munkaórát a megfejtésre. A kérdésük az volt, hogy “lehet-e kiváló cég egy jó cégből, és ha igen, hogyan?” Ekkor született meg a Jóból kiváló című könyv, amiben megtalálhatjuk a választ. Talán az “ötös szintű vezetés” lesz a kulcs?

 

Collins vezetési szintjei

Nézzük meg, hogy Collins az “ötös szintű vezetés” különböző szintjeit milyen preferenciák alapján állapította meg. Milyen tulajdonságokkal kell bírnia egy átlagos vezetőnek és miben különül el a valóban kiváló vezető tőle?

 

Collins ötös szintű vezetés táblázat

 

Hogyan válljunk „ötös szintű vezetővé”?

Jim Collins könyve segít a megoldásban gyakorlati megoldással, tippekkel és hivatkozásokkal. Ezekből szemezgetünk, hogy jobban megértsük ennek az elvnek a nagyszerűségét és létjogosultságát:

Stockdale paradoxon

Jim Stockdale admirális 8 évig volt vietnámi hadifogoly. Ő dolgozta ki ezt a paradoxont, aminek a lényege, hogy mindenáron őrizzük meg pozitív hitünket a jövőre nézve, higgyünk abban, hogy minden nehézség és akadály ellenére a végén elérjük a célunkat. 

Stockdale admirális az alábbi jótanácsokkal látja el a vezetőket:

  • Kérdésekkel vezess, ne válaszokkal
  • Párbeszédet és vitát, ne pedig kényszert és erőszakot alkalmazz
  • Boncolást végezz, ne tetemre hívást
  • Alakítsd ki a “piros zászló” mechanizmusát (ez azt jelenti, hogy az információ úgy kell átalakítanunk-megalkotnunk, hogy az mások számára hivatkozási pontként, megkerülhetetlen információként szolgáljon)

Zsiráf elv

Az oroszlán sok dolgot tud, de a zsiráf egy nagyot. Habár Collins sündisznó elvet említ, azonban talán mégis találóbb a zsiráf, mint metafora, ami a “soha nem látott magaslatok elérésében” fejlesztette magát tökélyre. 

Ezen elv mentén érdemes rendelkeznünk válaszokkal az alábbi három kérdésre (három kör metszéspontja):

  • Mi az , amiben a világon a legjobbak lehetünk?
  • Mi fűti a saját létünket (gazdasági identitás)?
  • Mi az, amiért hajlandóak vagyunk lelkesedni, küzdeni?

Ha ezekre a kérdésekre megkapjuk a választ vezetőként, akkor máris a következő szintre léphetünk.

 

Collins sündisznó elv

A fegyelem kultúrája

Minél következetesebben vagyunk képesek elvégezni a saját feladatainkat, vezetni az embereinket, annál több lehetőségünk nyílik hosszútávon a növekedésre és a “kiváló cég” eléréséhez Collins szerint.

Minden lehetőségnek, ami az utunk elé kerül illeszkednie kell valamilyen szinten a “három kör” valamelyik cikkelyébe, ha valóban el akarjuk érni a célunkat. 

Érdekesség, hogy Collins és csapata a Fortune 500 listán szereplő cégek közül csupán 11-et titulált kiválónak, miközben a siker kulcsát keresték. Ennek oka, hogy számos cég a listán nem kellően fegyelmezett, viszont szükségszerűen intuitív, ami önmagában hatalmas kockázatot rejthet.

 

Ültessük át az elméletet magyar környezetbe gyakorlati alapon

Azt gondolom, hogy minden, a világon elismert szakmai könyv remek lehetőséget szolgáltat számunkra arra, hogy megismerjünk fontos gondolatokat. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy a “jó tanácsok” az amerikai gigapiacra vagy pedig az aprócska magyar piacra íródtak.

A magyar környezetbe való átültetéshez remek lehetőség lehet, ha elismert és sikeres magyar illetve neves külföldi felsővezetőkkel ülünk le egy kerekasztalbeszélgetés során átbeszélni, mit jelent az “ötös szintű vezetés”, mindezt a “Kiválóság a szervezetben” vezérfonalra felcsavarva, eköré építkezve.

A Borealis Catalyst Group éppen ezért szervezte meg immáron harmadik alkalommal azt a kerekasztalbeszélgetést, ami megfelelő alkalmat nyújthat számunkra az “ötös szintű vezetésben” való elmélyüléshez, a fejlődni vágyókkal való networkingeléshez az üzleti reggeli során vagy éppen más nézőpontok meghallgatásához.

 

Kees Ekelmans is előad a rendezvényen

Kees Ekelmans tapasztalt vezető, aki olyan multinacionális cégek vezetésében vett részt, mint az Unilever, Hunter-Douglas és az AkzoNobel. Ezen szervezetek életében a jelenlétének hozzáadott értéke az energia – célorientáltság – és proaktivitás vállalati kultúrába való integrálása volt. 

Tanácsadó vállalata a hágai Leaping Orange  szakított az unalmas és hosszadalmas bemutatók, jelentések elkészítésének gyakorlatával. Helyette 1 oldalas terveket készítenek a cégek számára, gyakorlati tanácsokat adnak, illetve ideiglenes szerepet vállalva támogatják a vezetést.

“ Évtizedes tapasztalatunk megtanította számunkra, hogy létezik egy dolog, amit nem tanulsz meg a Harvard-on: A csapatot mozgósítani kell –  ez a mi szakértelmünk. Az üzleti növekedés a csapat mozgósításával érhető el! “ 

 

A következő rendezvény:

helyszín: Spoon rendezvényhajó, Budapest

időpont: 2018. szeptember. 28 – 8:30-11:00

Link: Ötös szintű vezetés: Yin és Yang

 


Szeretnél megtakarítani vagy hitelt felvenni?


Hasznos cikkek számodra:

 


Adj értéket az értékért cserébe, azaz ismerdd el a blog minőségét havi 1 dollár támogatással!


Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű. Szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul. Nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.Az esetleges elírásokért felelősséget nem vállalunk.
Ez a cikk 2018. szeptember 19. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.