2018-ban tovább folytatódik az országban tapasztalható ingatlan vásárlási láz. Ráadásul az ingatlanok jelentős részéhez továbbra is igénybe veszik az ügyfelek a kedvező kamatozású lakáscélú hiteleket és a CSOK támogatást. Minden lakással kapcsolatos tranzakció esetén fontos a tulajdoni lap lekérése, amit ezentúl már elektronikusan is el tudunk végezni! A cikkben végigvesszük a folyamatát a tulajdoni lap lekérésének, hogy még egyszerűbb legyen az ügymenet!
1. Szükségünk van Ügyfélkapu regisztrációra az elektronikus ügyintézéshez
Ha még valamilyen csoda folytán elkerült minket az Ügyfélkapu szükségessége, akkor itt az idő, hogy ezt pótoljuk. Ugyanis Ügyfélkapun keresztül ma már számos fontos hivatali ügyet el tudunk intézni, mint például az egyéni vállalkozás indítása-kezelése, elektronikus adóbevallás ellenőrzése NAV által elkészítve vagy éppen az erkölcsi bizonyítvány igénylése.
Az Ügyfélkapu regisztrációját bármely természetes személy megteheti. A személyes ügyfélkapus azonosító létrehozását nekünk kell kezdeményezni bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten vagy elektronikusan, 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvány birtokában a ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen.
Ha megvan az Ügyfélkapu azonosítónk, akkor irány a földhivatali- nyilvántartás
2. Belépünk a takarnetbe, extra azonosítás szükséges
Miután a tulajdoni lap lekérése céljából tovább navigáltunk a Takarnet szolgáltatásra (Földhivatal oldala), az alábbi kezdőoldal fogad minket, ahol figyelmeztetnek arra, hogy a fokozott adatvédelem miatt megint meg kell adnunk az adatainkat!
Miután megadtuk az alapadatainkat, rákattintunk a [jóváhagyás] gombra és egy gyors oldafrissítést követően semmi nem történik. Valamiért nem navigál minket vissza a főmenübe, így ezt nekünk kell manuálisan megtenni a naracssárga csíkban levő [kezdőlap] feliratra való kattintással.
Visszakerültünk a főoldalra, ahol már nincsen a piros figyelmeztetés.
3. A tulajdoni lap lekérése
Négy lehetőségünk van a fő oldalon, nekünk jelen pillanatban a szolgáltatások indítása/ingatlan keresése/keresés cím alapján szolgáltatásra van szükségünk, amit 3 gombnyomásra érünk el.
Ahogyan navigálunk a menük között, úgy láthatjuk, hogy lehetőségünk van többek között a korábbi lekérdezéseinket is újra megnézni!
Miután beírtuk az általunk kiválasztott ingatlan címét, kapunk egy összesítő oldalt, ahol kiválaszthatjuk a számunkra fontos tulajdoni lap változatot. Itt érdemes figyelni az árakra és a tulajdoni lap minőségére, hiszen példáula bankban nem fogják a jelzáloghitelhez elfogadni a szemlét.
Tulajdoni lap változatok és árak
- Tulajdoni lap első része díjmentes (havonta magánszemélyenként maximum 20 db)
- E-hiteles tulajdoni lap másolat
- teljes: 3 600 Ft
- szemle 3 600 Ft
- Nem hiteles tulajdoni lap másolat (összesen 2 db letöltési lehetőség)
- teljes: díjmentes, utána 1 000 Ft
- szemle: díjmentes, utána 1 000 Ft
Ha minden stimmelt és kiválasztottuk a számunkra megfelelő tulajdoni lap opciót, akkor a tovább gombot megnyomva máris megkapjuk a tulajdoni lap lekérésének az eredményét.
4. Tulajdoni lap lekérése földhivatalból
A tulajdoni lapot ugyanakkor a földhivatalból is le tudjuk kérni személyesen (mostmár az ország bármelyik földhivatalából el tudjuk ezt intézni, nem kötelező az illetékes földhivatalba elmennünk ezért). Azonban családi házaknál kifejezetten fontos információ, hogy a térképmásolatot továbbra is kizárólag az illetékes földhivatalból tudjuk beszerzeni.
Az alábbi költségekre kell felkészülnünk, ha a földhivatalból szeretnénk lekérni a tulajdoni lapot, térképmásolatot
- Hiteles, teljes papír alapú tulajdoni lap másolat: 6 250 Ft
- Hiteles, szemle papír alapú tulajdoni lap másolat: 6 250 Ft
- Térképmásolat (hitelesített): 3 600 Ft
- Térképmásolat (nem hitelesített) 2 400 Ft
- Földhasználati lap másolat 800 Ft/oldal
5. Ingatlan-nyilvántartási eljárás
Mi az a kérelem (megkeresés)?
Az eljárás az ügyfél kérelmére vagy hatósági (bírósági) megkeresésre indul. Az ingatlan-nyilvántartásba jog vagy tény keletkezését, módosulását, illetve megszűnését kérelemre lehet bejegyezni, ami azt is jelenti, hogy – főszabályként – csak az a jog jegyezhető be, illetve tény jegyezhető fel, illetve törölhető, amelyet a kérelem vagy megkeresés megjelöl.
A kérelmet a bejegyzés alapjául szolgáló szerződés (jognyilatkozat) keltétől számított 30 napon belül kell benyújtani az ingatlan fekvése szerint illetékes földhivatalhoz. A kérelem kötelező nyomtatvány, annak adattartalmát a 109/1999. (XII.29.) FVM rendelet melléklete tartalmazza. A formanyomtatvány letölthető itt. A földhivatal tehát csak a kérelemben foglaltak alapján járhat el, ezért fontos a kérelem pontos kitöltése. A kérelemhez csatolni kell a bejegyzés alapjául szolgáló okiratokat (2db eredeti és 1db másolati példányban), valamint az adott ügytípustól függően a jogszabályban előírt egyéb mellékleteket.
Mi az a bejegyzés alapjául szolgáló okirat?
A kérelemhez két eredeti és egy másolati példányban kell mellékelni a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot, illetve csatolni kell a bejegyzéshez és az illeték megállapításához szükséges egyéb iratokat is. Ha az okirat hiányos, vagy módosításra szorul (pl. a jogcím, a szerződő felek személye, illetve aláírása, az érintett ingatlan, vagyis a település, a fekvés és a helyrajzi szám pontos megjelölése, az ügyvédi ellenjegyzés, közjegyzői hitelesítés, vagy a változás átvezetéséhez szükséges záradékolt változási vázrajz tekintetében) , úgy a kérelmet a földhivatalnak hiánypótlási felhívás kiadása nélkül el kell utasítania. Az ingatlan-nyilvántartási eljárásban jog bejegyzésére, tény feljegyzésére csak az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvényben (a továbbiakban: Inytv.) meghatározott okirat alapján kerülhet sor.
Mi az a Széljegyzés?
Tulajdoni lap tartalmát érintő kérelem esetén a beadvány iktató számát a benyújtás napján a tulajdoni lapra rávezetik, ez a széljegyzés. A széljegy a bejegyzés, feljegyzés, átvezetés iránti eljárás megindítását tanúsítja, egyben jelzi az ügyek elintézésének sorrendjét is. A beadványok elintézésére harminc napos határidőt biztosít a jogszabály, ebből adódóan a széljegy a kérelem teljesíthetősége szempontjából csak tájékoztató jellegű, mivel a földhivatal ekkor még nem döntött arról, hogy a kérelemnek helyt ad, vagy elutasítja. A széljegy utal a beadvány tartalmára, továbbá abból megállapítható a jogosulttá váló (kérelmet benyújtó) ügyfél neve és a jogváltozás tárgya.
A széljegynek – az informatív tartalmán túl – a bejegyzésre váró jogok és egyes jogilag jelentős tények körében fontos szerepe van azok egymáshoz való viszonyának meghatározása szempontjából is. Az ingatlan-nyilvántartásban egy-egy bejegyzés ranghelyét és ezzel a bejegyzések rangsorát a bejegyzés, feljegyzés iránt benyújtott kérelem iktatási időpontja határozza meg. Fontos ugyanakkor, hogy ranghelyet csak olyan kérelemmel lehet alapítani, amelyhez a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot is mellékelték.
Szeretnél megtakarítani vagy hitelt felvenni?
- Lakástakarékot szeretnék kötni
- Nyugdíjcélra szeretnék félretenni
- Gyerekmegtakarítást szeretnék kötni
- Hitelt szeretnék felvenni lakásra
Hasznos cikkek számodra:
- Megtanítom, hogyan állítsd helyre a cash flow-dat!
- Hogyan használd a „borítékos pénzügyi rendszert”?
- 5 jel mielőtt csődbe mész
Üdv!
„Nem hiteles tulajdoni lap másolat (összesen 2 db letöltési lehetőség) ”
Ha elhaszáltam a 2 lehetőséget, mikor kapom vissza a 2-t? Másnap? 1 hónap?
Köszi
1 hónap múlva!